Avslut på dagen

2012-08-28 @ 18:27:00
Kom precis hem från ett 30 minuters CX pass! Sitter här med en härlig känsla i kroppen som jag brukar ha efter ett jobbigt träningspass. Det är värt varenda sekund av passet när man får komma hem och sätta sig i soffan och känna såhär, och att imorgon känna sig ännu starkare. Känna sig nöjd med dagen och att man avslutade den på topp. FINT!

Dock har min dag inte riktigt tagit slut än. Jag ska snart ge mig iväg för orkesterrep. Jag älskar att i ena sekunden svettas i en träningslokal och i andra sitta rakryggad i en symfoniorkester och repa med en av världens bästa oboister, är själv oboist. FINT det också. Hoppas att ni är nöjda med hur ni avslutade er dag om det så var på spinningcykeln eller räknades i matteboken, eller något annat :) ta hand om er!

Höst igen

2012-08-27 @ 18:04:00
Jaha mina vänner hur har denna hösten börjat för er? Fina morgonpromenader i den lite kyligare men friska luften, med en kopp te under en filt på kvällarna, börjat komma igång med träningen igen efter semestern (eller ni kanske har köttat på hela sommaren?) Min har börjat kalasfint! På torsdag åker jag upp till Stockholm och då drar min Kost- och träningskonsult utbildning igång med teoridelen! PIRRIGT! Ska absolut passa på att ta några löprundor på Stockholms gator och torg då :) Ses vi?

Dagens frukost bestod av turkisk yoghurt, kanel, blåbär, nötter och stekta äppelskivor! FINT!
 

Grön smoothie

2012-08-15 @ 19:08:58
Det var ett tag sen jag knäppte på mig mina inlines men idag tog jag mig en rejäl tur på 8 km i det backigaste området jag kunde hitta. Kommer ha aningens ont i rompan imorgon, GÖTT! :)

Gjorde mig en grön smoothie till frukost idag. Banan, mango, ananas, kokos mjölk, turkisk yoghurt, spenat och sen lite kokos flan på det! Supergod!

Må bra - frukost

2012-08-11 @ 16:15:07
Detta var dagens frukost! Jag har aldrig mått så bra efter en frukost som jag gjorde imorse. Det var helt sjukt gott faktiskt.

Jag börjde med att hacka lite hasselnötter, cashewnötter, jordnötter, valnötter, sultanrussin och gojibär. Gjorde sen ett lager med nötter, turkisk yoghurt, nötter, turkisk yoghurt och toppade med lite nötter, färska bär och ringlade lite honung över detta! Ah alltså det var så jäkla gott! TESTA! :)

Svar på frågor, del 3/3

2012-08-08 @ 12:09:57
Bättre sent än aldrig. Del 1/3, Del 2/3

Hej! FIN BLOGG
Hur stor skillnad är det egentligen på att springa och gå? Blir man mer vältränad och går ner snabbare om man springer en sträcka på 6-7 km eller ger det lika mycket om man powerwalkar? Tacksam för svar!!

Vet ni. Jag känner att denna frågan är för krånglig för mig just nu och vill verkligen inte ge ut fel information. Så jag tror ni får googla runt lite och försöka bli kloka på denna frågan för den är verkligen inte lätt. Men jag hoppas att om något år så ska jag har lite mer koll och kött på benen att ta mig an denna frågan. :)


Vad tycker du om LCHF vs Raw food?

För mig är det lite för mycket grädde och fett i LCHF och Raw food kan jag för lite för att tycka något om.


Kan du inte skriva lite hur du mår nu jämfört hur du mådde då?

Jag mår så himla mycket bättre nu. Det är egentligen först nu som jag har förstått hur körd i botten jag var då. Det är inte bara självförtroendet och konditionen som är bättre utan jag har blivit så himla mycket starkare. Har börjat tro mer på mig själv! Visst livet har fortfarande sina dalar men jag känner att jag kan tackla dom mycket bättre.


Hur mycket tänker du egentligen på mat? Planerar du varje måltid noggrant, eller "hur" gör du?

Jag tänker nästan aldrig på mat haha. Jag går mycket på känsla nu faktiskt om man jämför med innan. Innan så hade jag också som mål att gå från 65 kilo till 53 och behövde då också tänka mycket mer på vad jag stoppade i mig men nu behöver jag inte det. Det blir en vana till slut.


Har du alltid varit en "löpare" eller började du springa när du väl ville "ändra ditt liv". Och hur får man upp motivationen till att börja springa?!

Alltså mitt "träningsliv" har sett ut såhär. Från 11 till 16-17 år så tränade jag simning. Så jag behövde aldrig träna på "min fritid", alltså utöver simningen. Vi hade ganksa mycket löpträning under den tiden också så på så sätt har jag varit en "löpare". Jag minns en tid då vi hade mördarmåndag, två varv runt sjön (á 4,5km) och två timmar i vattnet. Sen kom tiden då jag inte tränade ett skit och sen när jag "ändrade mitt liv" så började jag springa igen helt enkelt.

Sen motivationen. Börja inte med några superlånga rundor för då blir du bara less på det. Ta en lagom runda och utmana dig själv att få bättre tider hela tiden. Ju bättre konditionen blir ju roligare blir det att springa. Försök byta runda ibland också så det kanske blir lite backigare och så :)


Hur många ggr i veckan tränar du? :) hihi

Tyvärr är jag en väldigt mycket "allt eller inget"-person. Vissa veckor kör jag 6-7 pass och vissa veckor är jag nere på 1-3 pass. Inte det mest optimala och jag jobbar på det :)


Om du ätit för mycket för onyttigt och sen får ångest, kan du komma in i gamla spår då? (bulimi)

Både ja och nej faktiskt. Det är i och för sig sällan jag får ångest när jag äter nu mera vilket är skönt men visst jag ska inte säga att jag inte känner igen vissa tankar från den tiden ibland. Det suger men så är det.


Hur finner du tid och ork till att träna så ofta?! Är det inte svårt att hitta på spontana grejer med kompisar? T.ex om en kompis frågar "kan du inte stanna och sova över?" eller liknande. Tycker det är så svårt och taskigt att säga nej bara för att man ska träna :( Om du är ute på stan med dina kompisar och de vill äta på t.ex. McDonalds, hur gör du då?

Som sagt så tränar jag väldigt olika. Det finns alltid tid att klämma in någon liten träningsform. Och det går absolut att göra spontana grejer. Gör det du vill göra. Vill du göra den spontana grejen med kompisarna så gör det. Vill du hellre köra din planerade träning, gör det! DU bestämmer och det är inte hela världen om du hoppar över ett träningspass!

Jag har inte jättemånga vänner som vill äta på McDonalds faktiskt. Dom nappar hellre på nyttigare alternativ. Men sen är det inte så farligt att äta på McDonalds ibland heller vännen! Bara det inte blir en vana!

Vad har du för mål och drömmar kortsikta/långsiktiga i livet?

Drömmen är att bli en bra PT och kostrådgivare. Att få inspirerar och peppa människor varje dag till en hälsosam livsstil. Jag vill inget annat så det är bara till att kämpa! Jag ska ut och jobba utomlands också! :)


Hur la du upp 'planen' när du bestämde dig för att börja din viktnedgång? Hur planerade du träning/mat mm? Gick du efter någon diet? Hur tränade du?

Planen var att gå in 100% för detta. Jag la ner väldigt mycket tid på att äta rätt och träning. Jag åt ganska strik GI på den tiden. Tränade väldigt mycket på crosstrainern och gick morgonpromenader.


Jag provade bananvåfflorna och GUD så goda de var, jag som älskar sött älskade verkligen de våfflorna. Problemet var bara att jag inte fick dem till våfflor, utan bara "deg" som fastnade och inte gick att få ur våffeljärnet :( goda är de givetvis men hade varit mycket roligare om de blev fina också! provade med lite dinkelmjöl i men då blev de inte så goda. hur gör du? låg värme och länge eller hög värme och kort tid?

Det blev "deg" för mig också ibörjan men sen körde jag på låg värme lite längre och då blev det bättre. Det är nästan lättare att göra samma smet fast att göra det till pannkakor i en stekpanna istället :)


Hur kommer det sig att du fick för dig att börja träna och komma i form?
Vad gör du när inspirationen och motivationen inte finns?
Jag vet inte om någon redan frågat dessa frågor, men jag har gjort det nu i alla fall. Du är bäst!

Jag var så jäkla trött på att både känna och se ut som jag gjorde. Jag bara bestämde mig. Tänkte att detta få ta den tid det tar men jag måste göra något åt det. Motivationen har varit upp och ner hela tiden men det gäller att liksom att kämpa sig igenom den. Hitta på nya träningsformer och vara bland folk som inspirerar mig. Läsa bloggar :)


Hur ser en typisk frukost, lunch och middag ut för dig?


Till exempel:
Frukost - Naturell yoghurt med müsli & bär.
Lunch - Chiligryta med quinoa
Middag - Kokt lax med spenat.


(Det tog några år innan jag började köra inlines igen)

Jag är jättesugen på att åka inlines men var kan jag hitta ett par ganska billiga? Plus att jag har bara ganska mycket grusbackar och traffikerade vägar hos mig, om jag inte vill åka i centrum liksom. Var kan jag då åka så jag kan åka eller måste man åka på en cykelväg liksom? :(

Jag har inte helt koll på var dom billigaste inlinesen tyvärr finns men kolla stadium eller någon annan sportaffär. Alltså du måste åka på asfalt och det är bra om det är en cykelväg för det är inte säkert att ge sig ut på landsvägar och härja! :)

Några tips på att få bort "kärlekshandtagen"? :)

En blandning av coreträning och konditionsträning. Kondtionen gör att man bränner bort fettet och coreträningen så som planka, raka och sneda situps tex tightar till bålen! :)


Hur går det med satsnigen på magen?
Jag försöker själv komma i form och har börjat med lite "grundstyrketräning" bla mage rygg. Har du några bra ryggövningstips? Gärna någon bra statisk ryggövning. Det borde ju vara det man behöver för att orka behålla en bra hållning, eller? Jag tränar bara hemma nu under sommaren så gärna övningar som inte kräver maskiner.

Måste erkänna att det går sådär med den satsningen tyvärr. Får ta tag i det till hösten istället, hehe!
Du får en bra hållning när du tränar upp din bål, korsetten alltså. Det fanns massa bra övningar du kan köra hemma. Jag har några videoklipp på bloggen som du kan kolla. Ska bli bättre på att tipsa på bra övningar man kan göra hemma. Jag återkommer!

Gick du hos psykolog och så för din bulimi eller bara tog du tag i saken själv?

Allt började med ett läkarbesök av en helt annan anledning som sen visade sig berodde på att jag hade bulimi. Läkaren ordnade en psykolog men väntetiden var lång så under den tiden lyckades jag tar mig ur den värsta krisen jag hade så när jag fick tid så körde jag ett race på 10 veckor stenhårt jobb och mådde sen så mycket bättre. Men hade ändå en del att klara av själv efter det.


Varför ändrade du från 52 till 53 som mål?

Jag insåg att det skulle absolut räcka att väga 53 kilo till min längd och kroppsform så då bara ändrade jag det :)


Är du ibland rädd att du ska vilja gå ner ännu mer när du nåt ditt mål?

Nej jag är faktiskt inte alls rädd för det. Det känns som om jag har den kontrollen på mig själv!

Vitamin Well Stevia/Sparkling Water

2012-08-07 @ 16:00:38

Två paket Vitamin Well stod utanför min dörr imorse! TACK! Det är ju underbart att även denna goda dryck nu är sötad med extrakt från Stevia! Smakade riktigt bra! Och Sparkling Water är också en hit! Testa dessa brudar. Naturligt sötade, massa vitaminer, noll kolhydrater och 3 kcal/flaska! FINT SOM SNUS!

Nyttig wrap

2012-08-06 @ 21:20:43
Sist jag frågade vad ni ville se mer av i bloggen så svarade nästan hälften "Mer recept". Så nu blir det recept, igen! NYTTIG WRAP. En härlig lätt lunch! Jag tyckte det blev riktigt gott faktiskt.

Min fyllning består av svamp, tomat, romansallad, fetaost, lättkokta morötter, seranoskinka med lite crème fraiche i.

Sen själva wrapen gör ni såhär:

4 ägg
1 dl crème fraiche
2 msk fiberhusk
salt

Blanda ihop alla ingredienser.
Låt smeten stå en stund.
Stek sen i lite smör på låg/medelvärme.
(jag fick ut 6 st på denna smeten)

VOILÀ!

Hemgjort iste

2012-08-02 @ 17:59:39

Den lediga dagen blev en stekdag. Gymmet lockar sådär mycket idag så jag ger mig ut i löparspåret ikväll och springer lite och gör i ordning ett utegym istället!

När jag låg ute och stekte så blev jag sjukt sugen något svalkande och kom och tänka på iste. Så det fick bli hemgjort nyttigt iste.

Hemgjort iste

Koka vatten.
Sen har ni i vilket te ni vill, jag tog Peach & Mango te.
Låt det dra i cirka 4 minuter.
Häll i pyttelite Stevia.
Låt det stå och svalna i rumstemperatur och när det har svalnat lite så ställer ni in det i kylen.
Avsluta med att slänga ner några citronskivor och isbitar.  VOILÀ!

Grillning

2012-08-02 @ 00:15:41
 Hittade en grillhink på Åhléns som jag slog till på. Invigde den ikväll med att bland annat grilla lite majskolvar!

Imorgon har jag en ledig dag på jag vet inte hur länge och jag vet därför inte riktigt hur jag ska spendera den. Gymmet blir det om inte annat i alla fall. Utbildningen börjar ju om mindre än en månad. Är lite pirrig.