Svar på frågor, del 3/3

2012-08-08 @ 12:09:57
Bättre sent än aldrig. Del 1/3, Del 2/3

Hej! FIN BLOGG
Hur stor skillnad är det egentligen på att springa och gå? Blir man mer vältränad och går ner snabbare om man springer en sträcka på 6-7 km eller ger det lika mycket om man powerwalkar? Tacksam för svar!!

Vet ni. Jag känner att denna frågan är för krånglig för mig just nu och vill verkligen inte ge ut fel information. Så jag tror ni får googla runt lite och försöka bli kloka på denna frågan för den är verkligen inte lätt. Men jag hoppas att om något år så ska jag har lite mer koll och kött på benen att ta mig an denna frågan. :)


Vad tycker du om LCHF vs Raw food?

För mig är det lite för mycket grädde och fett i LCHF och Raw food kan jag för lite för att tycka något om.


Kan du inte skriva lite hur du mår nu jämfört hur du mådde då?

Jag mår så himla mycket bättre nu. Det är egentligen först nu som jag har förstått hur körd i botten jag var då. Det är inte bara självförtroendet och konditionen som är bättre utan jag har blivit så himla mycket starkare. Har börjat tro mer på mig själv! Visst livet har fortfarande sina dalar men jag känner att jag kan tackla dom mycket bättre.


Hur mycket tänker du egentligen på mat? Planerar du varje måltid noggrant, eller "hur" gör du?

Jag tänker nästan aldrig på mat haha. Jag går mycket på känsla nu faktiskt om man jämför med innan. Innan så hade jag också som mål att gå från 65 kilo till 53 och behövde då också tänka mycket mer på vad jag stoppade i mig men nu behöver jag inte det. Det blir en vana till slut.


Har du alltid varit en "löpare" eller började du springa när du väl ville "ändra ditt liv". Och hur får man upp motivationen till att börja springa?!

Alltså mitt "träningsliv" har sett ut såhär. Från 11 till 16-17 år så tränade jag simning. Så jag behövde aldrig träna på "min fritid", alltså utöver simningen. Vi hade ganksa mycket löpträning under den tiden också så på så sätt har jag varit en "löpare". Jag minns en tid då vi hade mördarmåndag, två varv runt sjön (á 4,5km) och två timmar i vattnet. Sen kom tiden då jag inte tränade ett skit och sen när jag "ändrade mitt liv" så började jag springa igen helt enkelt.

Sen motivationen. Börja inte med några superlånga rundor för då blir du bara less på det. Ta en lagom runda och utmana dig själv att få bättre tider hela tiden. Ju bättre konditionen blir ju roligare blir det att springa. Försök byta runda ibland också så det kanske blir lite backigare och så :)


Hur många ggr i veckan tränar du? :) hihi

Tyvärr är jag en väldigt mycket "allt eller inget"-person. Vissa veckor kör jag 6-7 pass och vissa veckor är jag nere på 1-3 pass. Inte det mest optimala och jag jobbar på det :)


Om du ätit för mycket för onyttigt och sen får ångest, kan du komma in i gamla spår då? (bulimi)

Både ja och nej faktiskt. Det är i och för sig sällan jag får ångest när jag äter nu mera vilket är skönt men visst jag ska inte säga att jag inte känner igen vissa tankar från den tiden ibland. Det suger men så är det.


Hur finner du tid och ork till att träna så ofta?! Är det inte svårt att hitta på spontana grejer med kompisar? T.ex om en kompis frågar "kan du inte stanna och sova över?" eller liknande. Tycker det är så svårt och taskigt att säga nej bara för att man ska träna :( Om du är ute på stan med dina kompisar och de vill äta på t.ex. McDonalds, hur gör du då?

Som sagt så tränar jag väldigt olika. Det finns alltid tid att klämma in någon liten träningsform. Och det går absolut att göra spontana grejer. Gör det du vill göra. Vill du göra den spontana grejen med kompisarna så gör det. Vill du hellre köra din planerade träning, gör det! DU bestämmer och det är inte hela världen om du hoppar över ett träningspass!

Jag har inte jättemånga vänner som vill äta på McDonalds faktiskt. Dom nappar hellre på nyttigare alternativ. Men sen är det inte så farligt att äta på McDonalds ibland heller vännen! Bara det inte blir en vana!

Vad har du för mål och drömmar kortsikta/långsiktiga i livet?

Drömmen är att bli en bra PT och kostrådgivare. Att få inspirerar och peppa människor varje dag till en hälsosam livsstil. Jag vill inget annat så det är bara till att kämpa! Jag ska ut och jobba utomlands också! :)


Hur la du upp 'planen' när du bestämde dig för att börja din viktnedgång? Hur planerade du träning/mat mm? Gick du efter någon diet? Hur tränade du?

Planen var att gå in 100% för detta. Jag la ner väldigt mycket tid på att äta rätt och träning. Jag åt ganska strik GI på den tiden. Tränade väldigt mycket på crosstrainern och gick morgonpromenader.


Jag provade bananvåfflorna och GUD så goda de var, jag som älskar sött älskade verkligen de våfflorna. Problemet var bara att jag inte fick dem till våfflor, utan bara "deg" som fastnade och inte gick att få ur våffeljärnet :( goda är de givetvis men hade varit mycket roligare om de blev fina också! provade med lite dinkelmjöl i men då blev de inte så goda. hur gör du? låg värme och länge eller hög värme och kort tid?

Det blev "deg" för mig också ibörjan men sen körde jag på låg värme lite längre och då blev det bättre. Det är nästan lättare att göra samma smet fast att göra det till pannkakor i en stekpanna istället :)


Hur kommer det sig att du fick för dig att börja träna och komma i form?
Vad gör du när inspirationen och motivationen inte finns?
Jag vet inte om någon redan frågat dessa frågor, men jag har gjort det nu i alla fall. Du är bäst!

Jag var så jäkla trött på att både känna och se ut som jag gjorde. Jag bara bestämde mig. Tänkte att detta få ta den tid det tar men jag måste göra något åt det. Motivationen har varit upp och ner hela tiden men det gäller att liksom att kämpa sig igenom den. Hitta på nya träningsformer och vara bland folk som inspirerar mig. Läsa bloggar :)


Hur ser en typisk frukost, lunch och middag ut för dig?


Till exempel:
Frukost - Naturell yoghurt med müsli & bär.
Lunch - Chiligryta med quinoa
Middag - Kokt lax med spenat.


(Det tog några år innan jag började köra inlines igen)

Jag är jättesugen på att åka inlines men var kan jag hitta ett par ganska billiga? Plus att jag har bara ganska mycket grusbackar och traffikerade vägar hos mig, om jag inte vill åka i centrum liksom. Var kan jag då åka så jag kan åka eller måste man åka på en cykelväg liksom? :(

Jag har inte helt koll på var dom billigaste inlinesen tyvärr finns men kolla stadium eller någon annan sportaffär. Alltså du måste åka på asfalt och det är bra om det är en cykelväg för det är inte säkert att ge sig ut på landsvägar och härja! :)

Några tips på att få bort "kärlekshandtagen"? :)

En blandning av coreträning och konditionsträning. Kondtionen gör att man bränner bort fettet och coreträningen så som planka, raka och sneda situps tex tightar till bålen! :)


Hur går det med satsnigen på magen?
Jag försöker själv komma i form och har börjat med lite "grundstyrketräning" bla mage rygg. Har du några bra ryggövningstips? Gärna någon bra statisk ryggövning. Det borde ju vara det man behöver för att orka behålla en bra hållning, eller? Jag tränar bara hemma nu under sommaren så gärna övningar som inte kräver maskiner.

Måste erkänna att det går sådär med den satsningen tyvärr. Får ta tag i det till hösten istället, hehe!
Du får en bra hållning när du tränar upp din bål, korsetten alltså. Det fanns massa bra övningar du kan köra hemma. Jag har några videoklipp på bloggen som du kan kolla. Ska bli bättre på att tipsa på bra övningar man kan göra hemma. Jag återkommer!

Gick du hos psykolog och så för din bulimi eller bara tog du tag i saken själv?

Allt började med ett läkarbesök av en helt annan anledning som sen visade sig berodde på att jag hade bulimi. Läkaren ordnade en psykolog men väntetiden var lång så under den tiden lyckades jag tar mig ur den värsta krisen jag hade så när jag fick tid så körde jag ett race på 10 veckor stenhårt jobb och mådde sen så mycket bättre. Men hade ändå en del att klara av själv efter det.


Varför ändrade du från 52 till 53 som mål?

Jag insåg att det skulle absolut räcka att väga 53 kilo till min längd och kroppsform så då bara ändrade jag det :)


Är du ibland rädd att du ska vilja gå ner ännu mer när du nåt ditt mål?

Nej jag är faktiskt inte alls rädd för det. Det känns som om jag har den kontrollen på mig själv!

Kommentarer
Postat av: Lorissa

Varför äter du inte lunch? :/

Svar: OJ jo såklart jag gör det!!! Jag kom bara inte på något och så tog jag en annan fråga! Jisses!! jag ska skriva i det :) TACK
Kram Jenny

2012-08-08 @ 15:31:35
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Emmy

ah men Gud vilken härlig blogg! Varför har jag inte hittat hit tidigare?

2012-08-08 @ 19:14:24
URL: http://emmysliv.shapemeup.se
Postat av: Emelie

Kul och intressant läsning! Måste dock bara påpeka att man visst förbränner mer om man springer en sträcka än om man powerwalkar den, ju högre intensitet man har på träningen ju mer energi krävs ju för att klara av träningen! :) så om man är ute efter att bränna så mycket kcal som möjligt är det bättre att springa !

Svar: hihi oki. Jag har fått annan fakta från vad jag trodde var en säker källa men säger du det så :)
Kram Jenny

2012-08-09 @ 08:33:09
URL: http://Emeliemaria.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur mycket betydelse har vågen när det gäller träning? Exempelvis kondition och styrka. Hjälper träningen även fast det inte syns på vågen?

2012-08-10 @ 10:06:05
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Här är en bra förklaring till skillnaden mellan springa/gå från shortcut.nu :)

Vid lägre träningsintensiteter (promenader, lugna cykelturer etc) kommer en större andel av den energi som förbränns från fett och en mindre del från kolhydrater. Vid högre träningsintensitet (löpning etc) kommer en större andel av den energi som förbränns från kolhydrater; vid riktigt höga intensiteter kommer energin nästan uteslutande från kolhydrater. Det här beror på att det är jobbigare/tar längre tid för kroppen att omvandla fett till användbar energi och ju högre intensiteten är, desto fortare behöver omvandlingsprocessen gå och därmed väljer kroppen att i första hand använda kolhydraterna som energikälla.
Då skulle man ju kunna tro att promenader är bättre än löpning för att bränna fett, men så måste det inte vara. Visserligen förbränner man ungefär lika mycket på att ta sig, säg fem kilometer gåendes som att ta sig samma sträcka joggandes eller springandes. Om man däremot istället tänker i tid, så kommer joggare/löparen ha tagit sig en mycket lägre sträcka än vad promeneraren gjort, om de både är ute i 60 minuter, till exempel. Löparen kommer att ha bränt betydligt fler kalorier och även om hon/han då legat på en intensitetsnivå där en större andel kolhydrater förbränns, så kommer den totala mängden fett som förbränns troligen att vara högre än om man istället gått under lika lång tid. Lite krångligt, men så är det.
Skälen till att man brukar rekommendera promenader och liknande i fettförbränningssyfte är att promenader är bekvämare, enklare, mindre riskfyllt för kraftigt överviktiga eller personer som är på väg tillbaka efter en skada eller sjukdom, och det är enklare att hålla på en längre tid (kanske 60-90 minuter i sträck) - man orkar med och man känner sig duktig efteråt, vilket gör att man upprepar aktiviteten.
Om man rekommenderar jogging/löpning till en otränad person kommer kanske hon/han att uppleva träningspassen som alltför jobbiga, känna sig dålig (eftersom hon/han inte orkar jogga någon längre sträcka i början) och kanske få sådan träningsvärk att hon/hann ger upp och lägger av med träningen.

Så hur ska man göra då? Mitt tips är att så länge man är på nybörjarnivå bör man hålla sig till promenader. Det går att öka intensiteten i promenader jättemycket, genom att verkligen jobba med armarna när man går, eller gå stavgång (för övrigt bra träning för den som brukar åka skidor på vintern) så det är ett jättebra sätt att förbränna fett.
En bra grundregel för den otränade eller förhållandevis otränade är att träna lite mer intensivt (=mycket snabbt promenadtempo där man jobbar ordentligt med armarna och blir rejält andfådd, alternativt långsam joggning) när man har ont om tid (20-30 minuter), och med lägre intensitet (=raskt tempo, men ska fortfarande gå att prata) när man har med tid på sig.
Om man däremot redan har en förhållandevis god grundkondition kan man vinna mycket på att jogga/löpträna en del istället. Det är nämligen också så att ju bättre flås (syreupptagningsförmåga) man har, desto mer fett förbränner kroppen - dygnet runt! En väl uthållighetstränad persons kropp har lärt sig att spara på kolhydraterna och blivit mer effektiv på att använda fett som energikälla även vid förhållandevis höga intensiteter.
Musklerna förbränner också en hel del fett, varför det är bra att inkludera lite styrketräning i sitt program. Också musklerna behöver ju energi dygnet runt och i vila använder kroppen också i första hand fett för energiframställningen, vilket innebär att mer muskelmassa gör förbränningen högre dygnet runt.

Svar: läste också den artikeln här om dagen :)
Kram Jenny

2012-08-11 @ 11:57:45
URL: http://emeliemaria.blogg.se
Postat av: M

Vad kostar ddin PT utbildning? Har försökt kolla på academys sidor men inte hittat och jag drömmer själv om att få gå en sån.

2012-08-11 @ 11:59:13
URL: http://traningpag.blogg.se
Postat av: Julia

Hej!

Jag tänkte att jag måste kommentera nu när jag läst. Löpning bränner mer eftersom det kräver mer energi än vad powerwalk gör men troligen orkar man powerwalka längre, så om man inte orkar springa hela biten kan man ju blanda löpning och powerwalk till en början. Det brukar jag göra.

Sedan tänkte jag tipsa om en sida med mängder av bra styrkeövningar, både i maskiner och funktionella, styrkeprogrammet.se heter den och det är några fd friidrottare (på elitnivå i Sverige) som har lanserat den. Spana in den, där finns många bra tips!

2012-08-15 @ 00:14:42
Postat av: Sabine-Välbefinnaren

Vad många frågor! Intressant läsning! När och hur började ditt intresse för PT och kostrådgivning, när bestämde du dig att det är det du vill jobba med? Var det efter att du blivit bättre från din bulimi? Trevlig helg.

2012-08-25 @ 16:42:46
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Postat av: Sabine-Välbefinnaren

Hej hej, Kollade runt lite mer på din blogg, på visa inlägg pratar du om viktnedgång och viktmål. Men sen läser jag också om bulimi. Gick viktnedgången "för långt" och det blev bulimi, eller har jag missuppfattat din historia? Kram

2012-08-25 @ 16:48:56
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Postat av: Anonym

Tror jag precis hittat en ny unik favorit blogg! Inspirerande och motiverande! tack!

2012-09-25 @ 21:02:57
URL: http://ffardus.blogg.se
Postat av: Sara

Hej!
Några få snabba frågor:
1. I många av dina recept använder du keso eller yoghurt och liknande. Jag som är mjölk-intolerant (inte samma sak som laktos-intolerant) kan ju inte äta det. Finns det någonting som jag skulle kunna ersätta det med?
2. Jag har en väldigt "busy" vecka nästan hela tiden och hinner inte med så mycket mer träning än min basket, men jag skulle gärna vilja slänga in någon effektiv och snabb rump- och lår övning. Vad skulle du föreslå?
Tack i förväg <3

2012-11-19 @ 20:32:12
URL: http://sarabyforghani.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback