Kesellafluff

2013-01-31 @ 14:45:00
Imorse tyckte jag det var dags för att testa lite fluff!

Blandade ihop 1,5 dl kesella, lite tinade blåbär och en nypa vaniljpulver. Om man vill ha det lite sötare så kan man mixa i en frusen banan också (det blir fluffigare om bananen är frusen..) utan banan blir det ganska surt, tycker jag.
I en annan skål vispade jag upp en äggvita riktigt fluffigt och vände sen ner den första "smeten". Sen ställde jag in det i kylen i ca 20 minuter.

Du behöver inte göra allt i två skålar. Du kan mixa ihop allt tillsammans, ställa in det i kylen ca 20 min för att sen vispa järnet så det bli riktigt fluffigt.

Det finns tusen olika sätt att göra detta på. Man kan ha i allt möjligt smarrigt men så här såg mitt första fluff ut i alla fall. Smaklig spis!

Frukostmackan

2013-01-29 @ 18:54:00
TACK för alla era fina kommentarer.

Bröd är inte farligt mina vänner. SPECIELLT inte om ni tränar. Försök hitta bröd med så lite socker/sirap som möjligt i, gärna bakat på hela korn, frön, dinkel och/eller surdeg. Och det finns så mycket mer än bara ost och gurka att ha på sin macka hörrni!

Lic. Personlig tränare

2013-01-27 @ 22:12:42
Efter massa blod, svett & tårar så kan jag nu meddela er mina kära vänner att jag är LIC. PERSONLIG TRÄNARE! Nu är det bara att kötta. Detta trodde vi inte för 4-5 år sen.. herregud!

Behöver ni en personlig tränare? Vill ni ha MIG som personlig tränare? hehe HOJTA så ska vi se vad vi kan hitta på!

Stretching

2013-01-20 @ 21:27:00
Jag har fått ganska många frågor om stretching under den senaste tiden och tänkte därför skriva lite om det.

Vissa är mer rörliga än andra och vissa stretchar mer än andra. Oftast är det dom som redan är rörliga som stretchar regelbundet och dom som egentligen behöver stretcha gör det inte.

Kan jag bli för rörlig? Kan jag vara för stel? Behöver jag stretcha? Kan stretching påverka kroppens hållning och dess funktion? 

Tänk dig ett gummiband. Om du drar o drar och tänjer o tänjer till slut så kommer det bli helt slappt... sen är det ju inget vidare om du låter "gummibandet" vara och aldrig tänja dina muskler heller för den delen.

Vilket behov har du av att vara rörlig? Är du en dansare så behöver du ju tänja som sjutton varje dag flera gånger om dagen för att nå upp till den nivån som krävs. Medan en sån som jag egentligen bara behöver vara lagom rörlig (supersvenskt?) och behöver då inte stretcha lika mycket.

Det finns massa olika rörlighetstester som ni kan göra för att se om ni är tillräckligt rörliga i musklerna. Utifrån det kan ni sen se om ni verkligen behöver lägga massa tid på att stretcha framsida lår där ni kanske redan är rörliga när det egentligen är baksida lår som är stramt som bara den..
Det finns såklart andra faktorer som gör att man inte "klarar av testen" och inte bara att man är stram. Tex operationer eller övervikt kan också påverkar resultatet.

Har du en för stram bröstmuskel så kan det påverka din hållning genom att axlarna åker framåt. För strama vadmuskler kan göra att du inte kommer ner så djupt i ett knäböj och är baksida lår för stramt så kan det påverka din ländrygg (genom att du får problem och får ont).
Strama muskler kan också hämma antagonisterna. Säg att du är stram i biceps, då kan det hämma triceps när du jobbar med dom. SÅ mellan dina set när du kör biceps, stretcha då triceps och inte biceps. Se om du märker någon skillnad :)
Så ja, stretching kan påverka kroppens hållning och funktion och din prestation i din idrott/på gymmet/i vardagen.

SEN såklart, är ni redan rörliga i framsida lår men tycker att det är skönt att stretcha så gör det för sjutton! Sluta inte stretcha nu utan lagom är bäst, om ditt behov inte är större vill säga..

Det här med att du får mindre träningsvärk om man stretchar efter passet. Det får du själv känna efter. Om du gör det för att det är en skön nedvarvning efter passet så gör det och känner du att du får mindre träningsvärk dagen efter om du stretchar så gör det :)

Lördagsmiddag

2013-01-19 @ 19:21:24
Lördagsmiddagen som jag måste dela med mig utav.
Broccolimos, sötpotatisstavar, fläskkotlett och sen lite fetaostsås på det. GRYMT gott kan jag lova.

Imorgon tänkte jag slänga upp ett inlägg som handlar om stretching! Hörs då.

Don't give up

2013-01-18 @ 15:30:00
bilden i bakgrunden - mjfoto.se | redigering - jag

Inspiration IV

2013-01-18 @ 00:12:00
Lite inspiration till mitt herrskap.

Blåbärspinnar

2013-01-17 @ 17:05:21
Idag var jag sugen på något FINT till mellanmål som jag kunde sitta och götta mig med medan jag pluggade. Det fick bli blåbärspinnar. Sjukt enkelt och lite roligare än bara lite yoghurt med blåbär i.

Jag hade turkisk yoghurt, vaniljpulver och blåbär. Blandade ner vaniljpulvret i yoghurten tills jag tyckte det smakade gott helt enkelt :) Sen satte jag blåbären på grillpinnar och rullade dom i yoghurten. In i frysen, tror inte jag hade dom inne längre än en timme.. kanske 1,5. KLART! Lät dom tina lite lite innan jag åt dom så blåbären inte skulle vara som isbitar. Du kan ju självklart ha både hallon, blåbär, jordgubbar, kiwi och allt möjligt på dina pinnar :)

Som sagt ett litet FESTLIGARE mellanmål men ändå superenkelt :)

Halvvägs igenom

2013-01-16 @ 16:11:00
I söndags gjorde jag klart första delen på PT utbildningen. Det var ledarskap & coaching, lite kost och funktionsanalyser, funktionella rörelsemönster och hej fadderullan. Grymt kul är det och jag hoppas att jag snart ska kunna sprida vidare denna kunskap jag har fått till er och kanske få er att se på träning med lite nya ögon!

Nu har jag fullt upp med att plugga, fixa i den nya lägenheten och att bli lite kompis med Lund. Än så länge har jag väl bara sett tågstationen och vägen dit :) Ska ut och spana efter ett gym också..tips?