Stretching

2013-01-20 @ 21:27:00
Jag har fått ganska många frågor om stretching under den senaste tiden och tänkte därför skriva lite om det.

Vissa är mer rörliga än andra och vissa stretchar mer än andra. Oftast är det dom som redan är rörliga som stretchar regelbundet och dom som egentligen behöver stretcha gör det inte.

Kan jag bli för rörlig? Kan jag vara för stel? Behöver jag stretcha? Kan stretching påverka kroppens hållning och dess funktion? 

Tänk dig ett gummiband. Om du drar o drar och tänjer o tänjer till slut så kommer det bli helt slappt... sen är det ju inget vidare om du låter "gummibandet" vara och aldrig tänja dina muskler heller för den delen.

Vilket behov har du av att vara rörlig? Är du en dansare så behöver du ju tänja som sjutton varje dag flera gånger om dagen för att nå upp till den nivån som krävs. Medan en sån som jag egentligen bara behöver vara lagom rörlig (supersvenskt?) och behöver då inte stretcha lika mycket.

Det finns massa olika rörlighetstester som ni kan göra för att se om ni är tillräckligt rörliga i musklerna. Utifrån det kan ni sen se om ni verkligen behöver lägga massa tid på att stretcha framsida lår där ni kanske redan är rörliga när det egentligen är baksida lår som är stramt som bara den..
Det finns såklart andra faktorer som gör att man inte "klarar av testen" och inte bara att man är stram. Tex operationer eller övervikt kan också påverkar resultatet.

Har du en för stram bröstmuskel så kan det påverka din hållning genom att axlarna åker framåt. För strama vadmuskler kan göra att du inte kommer ner så djupt i ett knäböj och är baksida lår för stramt så kan det påverka din ländrygg (genom att du får problem och får ont).
Strama muskler kan också hämma antagonisterna. Säg att du är stram i biceps, då kan det hämma triceps när du jobbar med dom. SÅ mellan dina set när du kör biceps, stretcha då triceps och inte biceps. Se om du märker någon skillnad :)
Så ja, stretching kan påverka kroppens hållning och funktion och din prestation i din idrott/på gymmet/i vardagen.

SEN såklart, är ni redan rörliga i framsida lår men tycker att det är skönt att stretcha så gör det för sjutton! Sluta inte stretcha nu utan lagom är bäst, om ditt behov inte är större vill säga..

Det här med att du får mindre träningsvärk om man stretchar efter passet. Det får du själv känna efter. Om du gör det för att det är en skön nedvarvning efter passet så gör det och känner du att du får mindre träningsvärk dagen efter om du stretchar så gör det :)
Kommentarer
Postat av: Erika

Väldigt bra och pedagogiskt förklarat! :D

2013-01-21 @ 08:03:41
URL: http://hejaerika.shapemeup.se
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Jag är jättedålig på att stretcha, jag gör det i princip aldrig. Men tack för förklaringen! Jag inser att jag borde börja...

2013-01-21 @ 09:50:03
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Sofia

Hej!

Jag har nyligen kommit igång med ganska intensiv träning (typ tre bodypump-pass och två afrodans-pass/vecka) och undrar lite om vad man ska äta efter träning.

Det verkar finnas tusen och åter tusen åsikter om detta. Har varit inne på att köpa gainomax, men har då hört att det inte är bra om man vill gå ner i vikt, vilket jag vill. Men jag vill dessutom bygga mycket muskler.

Hur äter du efter ett pass? Och skulle du säga att man bör äta olika beroende på om man konditionstränat eller styrketränat?

Jag undrar alltså vad man ska äta som återhämtning direkt efter passet. Jag brukar äta middag ungefär 20 min efter ett pass.

Använder du pulver som återhämtning?

/Sofia

2013-01-23 @ 14:18:03
Postat av: Vevve

För mig är det AVGÖRANDE att stretcha av precis de skäl som du nämner. Min kropp reagerar bra på stertching och mår så mkt bättre.
Det finns en del förstsigpåare som säger att stretching inte gör någon skillnad...men det är som du säger vad är ens individuella behov

2013-01-24 @ 20:51:50
URL: http://veronica.livskick.nu
Postat av: Petra

Jag stretchar aldrig, förutom när jag varit på spinningpass då instruktören alltid har några min till det innan passet är helt slut.

Jag förstår inte egentligen varför man är så dålig på att stretcha. Det känns ju bra när man gör det och musklerna gör mindre ont.

2013-01-25 @ 09:27:16
URL: http://fitnessumo.blogg.se
Postat av: Matilda

Hej! Jag har en fråga: äter du bara nyttigt eller unnar du dig själv typ 100g choklad en dag bara för att det är gott? Eller äter du strikt och "planerar" att du måste träna hårdare för att du ska äta något onyttigt? Kram! ÄLSKAR din blogg och läser den hur många gånger som helst - varje dag!

2013-01-26 @ 18:27:57
Postat av: Tess

Ja, det märks hur saker förändrats. När jag tränade tidigt 2000-tal så stretchade man före och efter träning. Nu är det bara uppvärmning före träning och stretch efter träning.

2013-02-09 @ 00:30:51
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Y A S M I N E

Vighet är verkligen en färskvara också. Jag dansade förut och var rätt vig, sen har jag haft ett uppehåll och nu är all vighet borta. Sorgligt, haha

2013-02-09 @ 02:00:47
URL: http://medy.blogg.se
Postat av: michaela- med syskon i magen ♥

intressant inlägg och väldigt fina bilder :)

2013-02-09 @ 05:32:42
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Emelie

Men om det nu är så att man är starkare i t.ex. biceps, då ska man inte stretcha triceps. Utan du måste TRÄNA triceps för att återfå balansen.

2013-02-09 @ 06:59:33
URL: http://ayeartogo.blogg.se
Postat av: Emelie Petersson

Jag är överrörlig i alla mina leder, så jag får inte stretcha. Det straffar sig senare när man blir äldre och skulle jag väl stretcha så känns det inte. För det tar lixom inte "stopp" utan jag kan dra allt för långt.

Du skrev ett väldigt bra inlägg :-)

2013-02-09 @ 08:20:04
URL: http://syrum.blogg.se/
Postat av: Ida Nilsson

Jag strechar ALLTID! Det minskar betydigt med att få träningsvärk. Men tänja innan är jag dock inte bra på, ofta räcker det med uppvärmning i andra former för mig :)

2013-02-09 @ 10:46:28
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Anonym

Strecha ska man. Inte bara för musklerna utan även för lederna i kroppen. Strechar man inte dem så drar de ihop sig och kan skappa både obehag och smärta. Så hoppa inte över streshningen!!!

2013-02-09 @ 11:39:35
Postat av: Emil

Jag har aldrig känt att stretchning gjort någon nytta för mig, men nu när du beskriver en för stram biceps så känner jag igen mig. Tack för det! :)

2013-02-09 @ 12:22:02
URL: http://herrn.blogg.se
Postat av: Sara

Jätte fina bilder!

2013-02-09 @ 14:36:59
URL: http://sarajosefin.blogg.se
Postat av: Johanna & Rebecka

Riktigt intressant och bra läsning!

2013-02-09 @ 15:02:36
URL: http://pinacoladas.blogg.se/
Postat av: vanessaljungdahl.blogg.se

Du tar väldigt fina bilder, så jag tycker att du borde va med i min foto tävling som pågår nu på bloggen där du kan vinna 200:- ! skulle bli sååå glad! :D

2013-02-09 @ 15:27:58
URL: http://vanessaljungdahl.blogg.se/
Postat av: Marie Bergman

Tack för bra tips! =)

2013-02-09 @ 16:47:23
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: JUNITJEJ

Jag slarvar med stretchingen!

2013-02-09 @ 18:43:58
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Nicole Dacic

cool bild!! :D

2013-02-09 @ 19:51:23
URL: http://laphotographie.blogg.se/
Postat av: LindaViola - mamma till två!

Som fd gymnast och dansare är stretch ett måste. Är livrädd för att bli stel och behöver kanske inte stretcha så mycekt egentligen då jag fortfarande säkert skulle klassas som "överrörlig" men jag tycker det är så fruktansvärt kul att stretcha med, det svider så gött i musklerna. Haha. Lite skadad kanske

2013-02-09 @ 23:13:55
URL: http://lindaviola.blogg.se/
Postat av: Beata

Gud, jag stretchar typ aldrig... Tycker det är allt är bra tråkigt, men ja, man kanske borde börja...

2013-02-10 @ 08:42:58
URL: http://ringbeata.blogspot.com
Postat av: yasmine modell mamma och fru

önskar dig en underbar söndag
kraam

2013-02-10 @ 13:20:21
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Postat av: Matilda Johansson

Låter välldigt bra, lagom stretch är bra för smidig kan skada men för stel är inte heller bra! Sen kan det iblan vara skön att stretcha för man drar ut mucklerna som har "Krymt" ihop efter en träning :)

2013-02-10 @ 13:39:20
URL: http://www.enmatilda.blogg.se
Postat av: Kim

så sant så!

2013-02-10 @ 16:31:46
URL: http://kimkulmala.se
Postat av: Sofia

Vilket bra inlägg! Jag stretchar aldrig. Kanske gjort det en gång sen jag började träna i december. Kanske ska börja göra oftare nu :-)

2013-02-10 @ 16:33:02
URL: http://lovejournal.blogg.se/
Postat av: Amanda Cleréus

Bra skrivet! Jag älskar att strecha, gör det gärna och ofta. Blir liksom lugn och det får mig att verkligen att inse att träningen är slut och att jag bara kan slappna av. Jag har "lyxen" att träna friidrott, där man inte behöver vara så rörlig, men personligen går det bättre när jag strechar innan och efter! :)

2013-02-10 @ 18:49:37
URL: http://amandaclereus.blo.gg/
Postat av: Melinda Johansson

jag tycker det är jätte bra att stretcha! jag är drillare (blandning mellan cheerleading och dans..typ.. + att man använder en stav..å ja, du kanske vet vad det är eller inte) men i alla fall. jag stretchar varje dag! och om det är någon gång som jag tränar utan att stretcha, före/efter så känner jag av det! verkligen. så jag tycker att man ska stretcha, också människor som inte tränar, för jag menar, det är väll inget fel med att vara vig?! eller;)

2013-02-10 @ 19:29:15
URL: http://melindajohanssonn.blogg.se/
Postat av: Fia Hansson

kolla gärna in min blogg där jag skriver om allt som har med skönhet att göra!
http://omutsidan.blogg.se/

2013-02-11 @ 20:31:09
URL: http://omutsidan.blogg.se
Postat av: Andrea

Bra inlägg!

2013-02-11 @ 21:42:42
URL: http://WEinterior.blogg.se
Postat av: Emelie

Är sugen på att pröva ett sånnt där rörlighetstest! Har du något på lager som går att lägga upp på bloggen? Vore superkul, kram

2013-02-11 @ 22:29:05
URL: http://emiisliv.blogg.se
Postat av: Linda

Det var en bra beskrivning. För det är precis så som du säger det är olika för olika kroppar och det beror på vad du vill göra. Är du tyngdlyftare så vill du inte stretcha för mycket därför att då har du inte stabiliteten som du behöver för ett riktigt tungt lyft. Där emot om du dansar balett så behöver man stretcha mer. Men som " vanlig " människa är nog lagom bäst. Jag stretchar aldrig och det funkar utmärkt för mig. Man kan också stretcha genom övningar utan vikter som knäböj. Stretching måste inte vara statisk. Men om du ska ut och jogga och du inte vill sträcka dig kan det vara bra att stretcha lite innan :)

2013-02-11 @ 22:51:16
URL: http://lindahill.blogg.se
Postat av: ellen

Det är bara så tråkigt att stretcha själv... Om man tränat dans eller nått sånt så ingår ju ofta stretchen efteråt men inte om man tränar själv!
Har dock blivit bättre på det den senaste tiden :)

2013-02-13 @ 12:01:46
URL: http://fotografellenkarlsson.blogg.se
Postat av: Emelie

Hej!
Svar på en fråga jag länge funderat över. Skit bra! Jag är dock världens stelaste människa så kommer antagligen fortsätta som tidigare men det var intressant att höra att det finns test att göra. Kan ju vara bra att veta vad man ska lägga tiden på.

2013-02-13 @ 13:16:32
URL: http://mymel.blogg.se
Postat av: Ankaan

riktigt härlig blogg :D

2013-02-14 @ 07:18:52
URL: http://nattstad.se/aankaaaaaan

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback